PUTEM SĂ-L CUNOAȘTEM PE IISUS CA MODEL SPIRITUAL -UMAN ȘI PRIN EL PE DUMNEZEU CU AJUTORUL EVANGHELIILOR ȘI A ALTOR SCRIERI BIBLICE?
(Partea a II a)
Pentru a înțelege întregul mesaj al acestui text, este necesară parcurgerea prealabilă a primei părți. (și ulterior a părții a III a)
Pentru a fi cu adevărat sinceri față de noi înșine în căutările noastre spirituale și pentru a avea o șansă de a găsi răspunsurile corecte , este necesar să privim în mod obiectiv și rațional ce fel de cunoaștere și adevăruri ne pot oferi evangheliile despre Iisus ca model de om divin inspirat și despre Dumnezeu în condițiile în care acestea :
nu au fost scrise de Iisus
nu au fost scrise de martori direcți la vorbele și acțiunile lui Iisus
autorii evangheliilor sunt anonimi(numele au fost adăugate mai tarziu) , nu spun cine sunt, nu menționează care este sursa lor de inspirație și nici nu afirmă despre ei că scriu din perspectiva unor martori oculari sau că narațiunea lor are rolul de a descrie întocmai ceea ce Iisus a făcut și a zis (iar stilul narațiunii lor arată că autorii nu sunt interesați să ofere o biografie a lui Iisus, o descriere veridică, obiectivă a vieții și învățăturilor lui, fără adăugiri/modificări și interpretări personale)
au fost scrise la câteva decenii după moartea lui Iisus în limba greacă, o limbă vorbită doar de puținii oameni cu educație ai acelor timpuri și nu în limba celor care ar fi putut să fie martori direcți la vorbele și acțiunile lui Iisus (limba aramaică)
se presupune că autorii evagheliilor au fost inspirați din poveștile vehiculate de oameni pe cale orală (un obicei adesea practicat în acele vremuri) de-a lungul a mai multor decenii , caz în care nu putem ști ce/cât din ceea ce a ajuns la urechile celor care i-au inspirat pe acești autori este realitate și ce/cât este ficțiune/zvonistică
conțin greșeli repetate de copiere și interpretare prin traducere comise de scribi din neatenție sau lipsă de înțelegere a sensului originar al textelor
conțin modificări, adăugiri și eliminări intenționate mai recente ale unor pasaje din versiunile mai vechi ale evangheliilor , alterându-le și mai mult semnificația originară
învățăturile atribuite lui Iisus în evanghelii sunt prea puține pentru a ne forma o idee clară și unitară asupra filozofiei sale și nici nu avem garanția că acelea au fost cuvintele pe care el le-a folosit în realitate și că înțelesul învățăturilor lui a fost păstrat fără greșeli de interpretare
chiar dacă probabil în mare evenimentele descrise de toate evangheliile s-au întâmplat în realitate, interpretările date de autori a rostului pentru care acestea s-au întâmplat, a acțiunilor/vorbelor lui Iisus se poate să fie neconforme cu ceea ce a vrut Iisus să transmită în realitate
conțin diferențe și contradicții de viziune și interpretare a autorilor față de aceleași evenimente pe care le descriu
conțin contradicții și diferențe de percepție a autorilor asupra a cine este Iisus, a felului său de a fi, a ceea ce vrea să transmită prin acțiunile și vorbele sale și asupra rolului său
replicile/afirmațiile/învățăturile atribuite lui Iisus în aceste povestiri au sensuri de multe ori neclare și vagi , interpretabile și greu de integrat în mod util în viața noastră de zi cu zi (ceea ce nu este specific mesajelor divine)
în evanghelii învățătura atribuită lui Iisus se adresează unui număr limitat de situații de viață specifice acelor vremuri
învățăturile atribuite lui Iisus fac referire de mai multe ori la scripturi(adică la Biblia Ebraică) , la credințe, obiceiuri și teorii preluate din religia iudaică de atunci și mai puțin la propria lui relație directă cu Dumnezeu , la ceea ce a învățat de la El în mod DIRECT că este bine, înțelept și moral pentru viața noastră așa cum ne-am aștepta de la trimisul Lui Dumnezeu pe pământ
În cazul în care nu ne interesează acuratețea istorică a acestor povestiri evanghelice și ne place să credem că acești autori au fost divin inspirați chiar și în ciuda faptului că NU prezintă o realitate a învățăturii lui Iisus ci doar niște idei personale , atunci ar fi necesar să ne întrebăm de ce au avut nevoie să îl folosească pe Iisus pentru a-și expune propriile idei și viziuni ?
Ce încredere putem avea în niște persoane care se folosesc de imaginea și popularitatea unui om cum a fost Iisus pentru a-și promova propriile idei fără să mărturisească că sunt doar propriile idei și nu niște prezentări veridice ale vieții și învățăturii acestuia ?
Ce susținere și inspirație pot primi din partea Lui Dumnezeu astfel de oameni?
Totodată în această variantă în care credem în ce spun evangheliile ca în niște filozofii ale autorilor , admițând că nu prezintă realitatea învățăturilor lui Iisus, atunci asta înseamnă că nu Iisus este modelul nostru și sursa noastră de cunoaștere ci autorii înșiși.
Iar în varianta în care ne interesează doar Iisus ca mijloc de a-L cunoaște pe Dumnezeu deoarece credem că a fost un model spiritual-uman , în mod normal ne dorim să știm cât mai mult din ceea ce el a vrut să ne transmită în mod direct pentru a ne forma o viziune cât mai clară asupra felului în care acesta vede și simte lucrurile despre orice aspect al vieții.
Ori dacă noi cunoaștem mai mult ceea ce au spus alții despre Iisus în variante diferite, uneori contradictorii și mai nimic din vorbele și învățăturile lui directe , mai putem spune că îl cunoaștem pe el(Iisus) și prin intermediul lui că avem o cât de vagă idee în legătură cu felul de a fi al Lui Dumnezeu?
Datorită contradicțiilor, neclarității și interpretabilității poveștilor descrise de autorii anonimi ai evangheliilor și deci a imposibilității de a extrage din ele o cunoaștere și o înțelegere clară, unitară, completă asupra Lui Dumnezeu, creștinii nu au avut vreodată o credință stabilă și unitară în legătură cu orice aspect al vieții.
... Iar asta deși adevărul nu poate fi decât UNUL SINGUR atunci când cineva îl primește cu adevărat de la Dumnezeu care este și El tot UNUL singur și este MEREU ACELAȘI - nu se schimbă în funcție de cum presupun unii sau alții în mod teoretic că este.
Faptul că autorii evangheliilor(și a tuturor scrierilor Noului Testament) aveau viziuni diferite, nu ne poate spune decât că NU puteau fi TOȚI inspirați de vreo sursă divin inspirată sau de Dumnezeu Însuși deoarece El nu are mai multe versiuni ale adevărului, nu vom primi niciodată mesaje diferite și contradictorii de la El.
Cunoașterea Lui Dumnezeu este asemeni cunoașterii Naturii care ÎL reprezintă în plan fizic - legile după care observăm că aceasta "funcționează" așa cum vedem că o fac, ele sunt inerente și intrinseci existenței Lui Dumnezeu , nu pot fi interpretabile, nu sunt imprevizibile și de neînțeles(așadar nici El nu este) nu se aplică altfel în funcție de felul în care vedem fiecare dintre noi lucrurile (așadar nici felul Lui Dumnezeu de a fi nu este flexibil în funcție de ceea ce credem fiecare dintre în mod teoretic despre El)
Indiferent cum vrem să-L numim - Dumnezeu, Allah, Atman etc Divinitatea reprezintă o REALITATE cu caracterististici unitare, stabile, inerente, intrinseci și nu o filozofie adaptabilă sau un aspect abstract, ocult al existenței noastre.
În partea a III a a acestui text va fi prezentată SINGURA variantă pentru a-L cunoaște pe Dumnezeu fără confuzii și interpretări, având în vedere că pe Iisus nu ne mai putem baza ca ghid intermediar între noi și El , căci nu mai este în viață pentru a ne inspira în mod direct prin vorbele și faptele sale.
PARTEA A III A A ACESTUI TEXT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu